1. september innfører regjeringa endringer i strømstøtteordningen. Her skal vi forklare hva det betyr for deg.
Fra 1. september skal det bli enklere å vite hvor mye strømmen koster. Den nye strømstøtten beregnes ut fra prisen time for time. Nå skal staten dekke 90 prosent av den delen av prisen som overstiger 70 øre eks. mva (87,50 inkl.mva ) til enhver tid. Fra 1. januar endres grensen fra 87,5 øre/kWh til 91,25 øre/kWh inkl mva.
Tidligere har strømstøtteordningen tatt utgangspunkt i gjennomsnittlig strømpris pr måned. Det har gjort at det er mange høyprisdager og høypristimer strømbrukerne i vårt prisområde aldri har blitt kompensert for, fordi den gjennomsnittlige strømprisen for hele måneden ikke har oversteget innslagspunktet for strømstøtte.
Den nye støtten følger strømforbruket ditt tettere enn før, og du er bedre beskyttet mot høye timepriser.
Selv om du har en fastprisavtale eller en annen forutsigbar strømavtale, er det spotprisen som avgjør hva du får igjen. Det har altså ingenting å si hvilken avtale du har.
I Istad-appen kan du enkelt se hvor mye strøm du har brukt hittil denne måneden, og basert på ditt faktiske forbruk se hvor mye vi beregner strømregningen din til å bli. Du kan enkelt se løpende oversikt over strømstøtten og hva strømregningen din blir etter at strømstøtten er trukket fra.
Dette vil endre seg dag for dag etter hvordan strømprisene utvikler seg.
Alle privatkunder får støtte for strømmen de bruker der de bor. Ordningen gjelder også for boligselskap (borettslag, boligsameier, boligaksjeselskap mm.). I de timene spotprisen i ditt område er mer enn 70 øre (ekskl. mva.), har du rett på støtte – uansett hvilken strømavtale du har. En pris på 70 øre eks. mva tilsvarer 87,50 øre inkl. mva. Fra januar 2024 endres grensen fra 87,5 øre/kWh til 91,25 øre/kWh inkl. mva.
Dersom du eier en hytte eller fritidsbolig får du ikke kompensasjon for strømforbruket på den adressen.
Du trenger ikke gjøre noe som helst for å få støtte – beløpet du har krav på trekkes automatisk fra på nettleien.
Lokale Istad Kraft-kunder har strøm og nettleie på samme faktura. Derfor kommer fratrekket på strømregningen du får fra oss, men det er netteieren din som sørger for at støtten blir riktig.
Hvis du har spørsmål om strømstøtten, ta kontakt med oss!